Bij oogklachten verwacht je misschien dat je huisarts je naar de oogarts doorverwijst. Maar in Zeeuws-Vlaanderen kiezen huisartsen steeds vaker voor een optometrist. Die route is sneller en erg effectief: bij 55% van de patiënten is hierdoor geen bezoek aan het ziekenhuis meer nodig. Huisarts Arjan Munneke en optometrist Sophie de Block vertellen over deze bijzondere samenwerking, die mogelijk is gemaakt door Nucleuszorg en Ksyos.
“Vooral bij niet-acute klachten is een verwijzing naar de optometrist een uitkomst”, is de ervaring van dokter Munneke, van Huisartsencentrum Zuid. “Bijvoorbeeld als patiënten verminderd zicht ervaren of klachten hebben als droge, tranende of jeukende ogen. Omdat bij de oogartsen lange wachtlijsten zijn, verwijzen we door naar optometristen in Terneuzen, Axel of Hulst. Digitaal kunnen wij via het platform van Ksyos melden wat de klachten zijn, de mogelijke diagnose en of patiënten bepaalde medicijnen gebruiken. Er is dus een goede overdracht, maar de afspraak maakt de patiënt zelf.”
Sophie de Block is hbo-opgeleid optometrist bij Henno Cysouw Kijkt Verder in Terneuzen. “Patiënten zijn vaak verrast hoeveel onderzoek wij doen. We beginnen altijd met een algemeen oogonderzoek: zichtcontrole, sterktebepaling en het meten van de oogdruk. Ook kijken we naar het voorste segment van het oog, waarmee we onder andere het hoornvlies en de ooglens controleren. Verder maken we een OCT-scan. Daarmee brengen we het achterste segment van het oog en de lagen van het netvlies in kaart. De patiënt kan tijdens het onderzoek gewoon op een stoel zitten. Met deze onderzoeken controleren we of er afwijkingen zijn.”
Sophie vertelt dat ze indien nodig doorverwijst naar de oogarts in het ziekenhuis: “Bijvoorbeeld aIs er sprake is van een staar, verhoogde oogdruk of andere afwijkingen. Helaas zijn de wachttijden, zowel landelijk als bij ons in de regio, nog altijd heel hoog. In gevallen van (enige) spoed kunnen wij bemiddelen om toch eerder bij de oogarts terecht te kunnen.”
Dokter Munneke vervolgt: “Het feit dat de optometrist ook naar de oogarts kan doorverwijzen, scheelt ons weer tijd. Wij krijgen trouwens altijd een terugkoppeling van het onderzoek dat is gedaan. En de oogarts kijkt via het Ksyos-platform ook mee – zo is er altijd supervisie. Al met al zijn we heel bij met deze samenwerking, want de patiënt is goed geholpen, krijgt kundig advies en duidelijke informatie. Bovendien weet de patiënt sneller wat er aan de hand is.” Ook Sophie merkt dat patiënten tevreden zijn. “Hoewel wij gevestigd zijn in een optiekzaak, zijn wij in eerste instantie een oogzorgverlenend bedrijf. Het is mooi dat we oogartsen met ons onderzoek kunnen ontlasten en patiënten sneller geholpen zijn.”
Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.