Bewegen & Sporten

Gezond bewegen

Gezond bewegen betekent elke dag actief te zijn.

Dit kan al door elke dag minstens een half uur matig intensieve inspanning. Dat is het makkelijkst vol te houden wanneer u de activiteit inbouwt in uw dagelijks leven, bijvoorbeeld door te tuinieren, stevig te wandelen of de fiets te pakken voor een boodschap. U kunt het half uur verdelen over bijvoorbeeld drie keer tien minuten of twee keer een kwartier. U kunt ook kiezen voor sporten of bewegen in groepsverband of onder begeleiding.

Vijf adviezen

1. Beweeg vijf dagen per week

Probeer vijf dagen of meer een half uur per dag actief te bewegen. Bijvoorbeeld iedere dag drie keer tien minuten. Of twee keer een kwartier, dat maakt niet uit. Als u maar in totaal een half uur per dag extra beweegt. Actief bewegen is bijvoorbeeld fietsen, wandelen of in de tuin werken. Let op: iedere dag een half uur bewegen is beter dan twee keer per week een uur hard sporten.

2. Kies een beweging die goed voor u is

Het is belangrijk dat u sneller gaat ademhalen, gaat zweten en dat uw hart sneller gaat kloppen. Pas wel op dat u niet te veel doet. Tip: u moet tijdens het bewegen gewoon kunnen praten. Kunt u niet meer praten, wordt u duizelig of krijgt u het benauwd? Doe het dan even rustiger aan. Als u iedere keer klachten krijgt als u beweegt, neem dan contact op met de praktijk. We kijken dan welke beweging goed voor u is.

3. Bewegen is leuk

Beweeg op een manier die u leuk vindt en die het beste bij u past. U kunt ook afwisselen. Bijvoorbeeld de ene dag fietsen, de andere dag zwemmen of wandelen. Als u vaker beweegt, dan gaat het steeds makkelijker. En uw conditie wordt beter.

4. Samen bewegen

U kunt het makkelijker volhouden als u samen beweegt. Spreek bijvoorbeeld af met een vriend of vriendin. Of ga naar een sportcentrum bij u in de buurt. Daar zijn deskundigen die u willen helpen. De website beweegmaatje.nl kan ook een uitkomst bieden.

5. Vaker bewegen

Probeer vaker te bewegen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Pak de fiets in plaats van de auto. Wandel naar de brievenbus of naar de winkel. En let erop dat u niet uren op een bank of stoel zit, bijvoorbeeld als u televisie kijkt of achter de computer zit. Probeer ook dan te bewegen.

Online informatie Bewegen & Sporten

Alles over voeding, sport én gezondheid via VetGezond

Meer online informatie 

Websites met algemene informatie over voeding, medicijnen, gezond leven, enz...

We hebben deze bij elkaar verzameld en u vindt er informatie die nuttig kan zijn wanneer u te maken heeft met hart- en vaatziekten of andere gezondheidsproblemen. Klik op onderstaande knop.

Lees meer

 

Cookies
Door te klikken op 'Alle cookies toestaan' gaat u hiermee akkoord en zal de website optimaal functioneren. Of maak zelf een keuze via 'Instellingen beheren'.
Cookie-instellingen
Functionele cookies
Analytische cookies
Marketing
Logo Nucleuszorg

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.